Wednesday, March 3, 2010

Show House Taman Tasik Puchong

Aku start mencari rumah sebenarnya bermula awal tahun 2009. Itupun tergerak hati selepas x-housemate aku, kak safa beli rumah dekat Bandar Bukit Puchong 2. Sebelum tu, tak terlintas langsung kat benak fikiran.. Pastu, mula2lah mcm imiginasi & persoalan masuk dlm kepala.. antaranya mcmana kalu Wong nak balik rumah dia nie? Msti kelam kabut nak cari rumah sewa baru masa tu.. barang2 dh la byk2.. Pastu mcmana kalu 1 hari nanti Wong naikkan sewa apartment dia menjdi 800-900 sebulan?.. Mcm2 lagi soalan..

Pastu pencarian terhenti seketika sbb aku belajar bahasa Jepun, tak sempat nak fikir benda lain selain dari bahasa Jepun. Kalaulah aku terPK nak bli rumah thun 2007, kan bagus.. masa tu nilai hartanah di Puchong belum lagi di luar batasan akal.. Bila aje, kerajaan mengambil keputusan untuk menaikkan harga petrol dari RM 1.92 seliter kepada RM 2.70 seliter pada 4 Jun 2008, masa tu harga hartanah naik double , kemudian harga minyak turun, harga rumah terus menerus naik...

Papa kata pelaburan hartanah tak seuntung pelaburan saham utama BSKL, melainkan kalau kita beli rumah cash tanpa hutang, ataupun beli rumah dgn berhutang dan jualnya dalam tempoh tidak melebihi 10 tahun.. masalahnya aku bknnya tahu pun selok belok saham mcm papa.. Papa dah ajar pun , aku tak faham faham.. Lagipun, aku beli rumah utk duduk.. bukan utk beli & jual, kemudian beli lg..dan jual semula ..








No comments: